fredag 15 januari 2010

när lärde ni er att sticka?

Ja, nu undrar jag när ni började sticka och när ni tyckte att ni behärskade det?
Själv lärde jag mig ju på "äldre dar'", dvs i höstas - 28 år gammal. Det känns lite pinsamt sent, men tänker man på att jag broderade korsstygn redan som 9åring så kanske det väger upp det andra? Eller gör det mig bara till en lillgammal 9åring tro? Har inte broderat ett stygn sedan jag vart gravid med min dotter dock... men nog hann man med några tavlor och annat hemskt på 12 år.

Jo, jag lärde mig sticka i höstas och jag behärskar det, får jag nog tillstå. Jag lär mig massor med nytt nästan varje dag, allt från de enklaste och mest logiska ting till de mer avancerade.

Min 6åriga dotter tjatade på mig från dag 1 när jag började sticka, att hon också ville lära sig. Jag var övertygad om att hon var för liten och att jag var för opedagogisk. Tji fick jag. En helg innan jul satt hon här i soffan med ett par söta stickor 7mm och ett illrosa nystan Eskimo och stickade räta maskor :) Weho! Hon har en egen liten stickpåse som följer henne till skolan, farmor och farfar och hem till pappa. Hon stickar inte så mycket varje gång det kommer fram men hon är mäkta stolt över det. Underbara Tilde, I say. Tänk vilka möjligheter hon har som börjar så tidigt? Fortsätter hon att sticka och inte tröttnar totalt så kommer det inte dröja länge innan hon går om mig... då får HON sticka till mig istället. haha. Mysig tanke.

Här sitter hon i egen hög person, stickandes:


Den 30:e januari (om två veckor) är det Kulturnatt i Växjö. På Umbra ska det bl.a hållas stickworkshop för barn och dit ska Tilde följa med. Hoppas hon tycker att det är skoj och inte blir riktigt sådär blyg som hon kan bli. Ska bli skoj att se stickande barn in action.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Söta Tilde! Tittade till snabbt och trodde att det var Nellie! Hihi! Hoppas ni mår väl!
Kram!

Johanna sa...

Jag har stickat till och från (mest från) i flera år, men det var först förra året som jag började sticka på "riktigt" och upptäckte en helt ny värld av garner och mönster!

Min 8-åring har också tjatat på mig om att lära henne sticka så honfick stickor, garn och påse i julklapp men hon har inte stickat så där jättemycket än.