lördag 27 mars 2010

Berättelsen om stickerskan som åkte till Lanzarote...

Fredag kväll anlände vi hos svägerskan och hennes sambo. Vi sov gott och var uppe med tuppen lördagen. Flyget lyfte från Sturup kl.08. Jag klarade mig som sagt igenom säkerhetskontrollen med stickor och garn. Pjuh! Hade ett vadderat, adresserat, frankerat kuvert med mig IN CASE OF jag skulle stöta på patrull. Vill ju såklart inte bli av med mina fina knitprostickor ;) Fick en stunds stickande på flygplatsen i väntan på flygen. Stickeri och fikeri. Mumma.

På flyget kom stickorna upp igen såklart. Stickade på dotterns tröja, ena ärmen rättare sagt. Svägerskan som satt framför mig på flyget virkade på sin sjal i Malabrigo Worsted (som hon fick i julklapp av mig *mihi
Bordet var lite väl litet tyckte jag. Fick inte riktigt plats med allt jag önskade...



Hann klart med första ärmen på flyget. Andra påbörjades raskt och vid poolen var det den som roade mig mest. Den och solen :)
(bjuder på lite tuttar och mage.. hoppas ni överlever)



Gick även finfint att sticka i skuggan. Sambons Corona och mitt citronvatten.


Tilde hittade mina vantar i handväskan. Kändes onekligen malplacerade... de fick ligga och damma resten av veckan såklart.


Sen var det ju det där med garnaffären. Hirregyd vilket sjå jag hade. Jag gav mig DEN på att hitta en garnaffär och ibörjan av min jakt så kammade jag verkligen NOLL. Jag hade inte en aning om vad varken garnaffär eller garn hette på spanska. Engelskan var inte så bra hos befolkningen där och när jag tecknade "sticka" genom att sticka med luftstickor så trodde dom antingen att jag ville sy men oftast att jag letade efter kinamat?! O.o "Chineesefood?" sa 3 av 4. Jo, jag vill sticka med kinapinnar och nudlar. Please.

Senare hittade jag en "dukbutik" där det jobbade tre supersöta indiska kvinnor som var HEJJARE på engelska *yey*. De började med att tokförklara mig efter att ha frågat hur länge jag skulle stanna egentligen?! Varför behöver du garn och stickor för en vecka?! Typ. Efter att ha förklarat att "nej nej, jag har egna sticken med mig, jag vill bara köpa souvenirer!" så garvade dom åt mig och himlade lite med ögonen. Men dom var oerhört hjälpsamma och skrev ner på en lapp vad jag skulle fråga efter "Merceria" och "Lana" när jag frågade ortsbefolkningen. Fick tips om 3 affärer varav en var en renodlad garnaffär. YEY! Dagen därpå tog jag bussen ensam in till huvu'sta' och hittade DIREKT! Det var intressant. Butiken var extremt liten, ägarinnan kunde inte ett ord engelska men vi lyckades kommunicera lite ändå. Jag fick ok att fotografera iaf och jag lyckades handla lite. Där var mycket akryl, viscose och bomull. Inget ull dock. Eller jo, ett enda garn i merinoull - som var supertråkigt. Så det fick stanna kvar på sin hylla. Med mig följde lite annat. Bloggar om det senare ;)
Dock kändes inte butiken konstigare än vilken vanlig garnaffär som helst i Sverige, av den "äldre sorten" så att säga. Inte som Umbra i Växjö eller Astrids i Jönköping. Utan mer som... den där gamla garnaffären i Tingsryd - vad den nu heter?






Soft stickning halvt i solen. Lånade Tildes keps... passar dock henne bättre än mig. Men ååååh vad underbart att sticka i värmen! Var rädd att det skulle kännas för varmt, men icke!



På väg hem sen så la jag upp för ett par sockar i surballegarnet. Fick nån cm stickad bara dock. Men fick desto mer gjort på tröjan under semestern :)



Sammanfattningsvis kan jag säga att det varit en fantastisk semester. Jag har läst två böcker och stickat två ärmar, plus lite på en sock. Och jag har köpt 5-7 nystan garn.
Bäst av allt var kanske när vi kom hem och upptäckte att det är VÅÅÅÅÅR här hemma! WONDERBAR!

1 kommentar:

Carol sa...

surballegarnet? hahahahahaha!

*hostar hysteriskt*

Fy dig, så får du inte säga när man sitter och läser helt oskyldigt och har världens flunsa. Det gör ONT att skratta :)